حرکت دادن اتومبیل به صورت سانتی متری جهت انجام کارهایی که به دقت و مراقبت بسیار زیادی نیاز است مانند دور زدن یا پارک دوبل را حرکت لاک پشتی می گوییم که فقط در دنده یک و دنده عقب قابل اجراست.

اوج کنترل اتومبیل زمانی است که شناخت کاملی از کلاج و نقاط مختلف آن داشته و نحوه استفاده از آن جهت حرکت دادن اتومبیل به صورت سانتیمتری را یاد گرفته باشیم و به راحتی بتوانیم از آن بهره ببریم بنابراین ابتدا باید نقاط مختلف کلاج را بشناسیم . کلاج از چهار قسمت تشکیل شده است :

نقطه صفر (‌انتها و پایین ترین حد کلاج )
نقطه یک حرکت ( ما بیشتر با این نقطه کار داریم چرا که سرعت اتومبیل در این نقطه به صورت سانتی متری است )
نقطه دو حرکت ( جهت آغاز یک حرکت عادی )‌
نقطه سه حرکت ( بالاترین حد کلاج که رها و آزاد می شود )

حال به تشریح این نقاط می پردازیم.

آموزش نکات رانندگی،راهنمای تصویری رانندگی برای مبتدی ها،آموزش آنلاین رانندگی و آیین نامه،آموزش رانندگی عملی برای یادگیری بهتر،آموزش گام به گام رانندگی،آموزش رانندگی از صفر،آموزش رانندگی ابتدایی،آموزش رانندگی برای مبتدیان، آموزش رانندگی پارک دوبل


نقطه صفر
وقتی می خواهیم اقدام به حرکت کنیم ابتدا کلاج را تا آخر می گیریم و دسته دنده را درون دنده 1 یا دنده عقب ( به هر سمتی که نیاز باشد ) قرار می دهیم که این نقطه از کلاج را نقطه صفر می‌گویند. در نقطه صفر با اینکه دسته دنده درون دنده یک است ولی هر چقدر گاز دهیم اتومبیل حرکت نمی کند. نقطه صفر کلاج در همه ی اتومبیلها یکسان است یعنی انتهای کلاج همه اتومبیل‌ها نقطه صفر محسوب می شود.

نقطه یک حرکت
هنگام حرکت وقتی کلاج را تا آخر گرفتیم و دسته دنده را درون دنده مورد نظر گذاشتیم و آماده حرکت شدیم طبیعی است که اول گاز می دهیم بعد کلاج را بالاتر م یاوریم تا به نقطه حرکت برسیم اولین نقطه از کلاج را که ارتباط بین چرخ و موتور برقرار است و اتومبیل ما حالت حرکت به خود می گیرد و می خواهد به صورت سانتیمتری حرکت کند را نقطه پیک حرکت می گوییم. زمانی که می‌خواهیم نقطه‌ی یک حرکت را پیدا کنیم باید به بیرون اتومبیل نگاه کنیم تا از روی میزان سرعت اتومبیل را بفهمیم کلاج روی یک نقطه قرار دارد یا نه فاصله ی بین نقطه ی صفر تا نقطه ی یک حرکت در همه ی اتومبیلها یکسان نیست ممکن است در یک اتومبیل این فاصله ( نقطه صفر تا نقطه یک ) 2 سانتیمتر باشد و در دیگری 3 یا 4 یا 5 سانتیمتر باشد اگر فاصله ی بین صفر و یک زیاد باشد می‌گوییم کلاج این اتومبیل بالاست و اگر این فاصله کم باشد اصطلاحا می‌گوییم کلاج این اتومبیل پایین است.

نقطه دوم حرکت
اگر از نقطه یک حرکت حداقل 1 سانتیمتر کلاج را بالاتر بیاوریم ملاحظه می کنیم که شتاب اتومبیل ما بیشتر شده و حرکت به صورت عادی انجام می گیرد به این نقطه از کلاج نقطه دوم حرکت می گویند توجه داشته باشید که بهترین راننده مسلط به کلاج راننده ای ست که لرزش در گیر شدن کلاج را فقط خودش متوجه شده نه دیگر سرنشینان خودرو .
صکآدرات،استفاده از ترمز،استفاده از کلاچ،حرکت لاک پشتی،تعویض دنده،پارک 30 سانت،دنده عقب،گردش و فاصله ها،دور زدن پارک دوبل،پارک در سه حرکت،خروج از پارک،توقف در سطح شیب دار
نقطه سوم حرکت( رها شدن کلاج )
وقتی از نقطه دوم حرکت کلاج را 1 سانتیمتر بالا بیاوریم اتومبیل ما با زهم با شتاب بیشتری حرکت می کند و در ضمن کلاج ما به بالاترین حد خود رسیده و در این حالت پای ما از روی کلاج رها شده و این نقطه از کلاج نقطه سوم حرکت یا رها شدن کلاج می گوییم . حالا که با نقاط مختلف کلاج آشنا شدیم این نکته را متذکر می شویم که در هنگام استفاده از این نقاط گاز ما باید حتما ثابت بوده و هرگز قطع نشود و کلاج همانند ولوم تنظیم کننده ی میزان سرعت اقدام کند.

هنرجویان عزیز اگر می خواهید پارک دوبله ی بسیار عالی داشته باشید به این قسمت توجه کنید.


طریقه انجام حرکت لاک پشتی ( سانتیمتری )
برای اینکه بتوانیم سرعت اتومبیل را تحت کنترل خودمان داشته باشیم باید کلاج را تا آخر ( نقطه صفر ) گرفته و دنده را به یک منتقل می کنیم . خوب اکنون اتومبیل ما کاملا ایستاده و ما می خواهیم رو به جلو به صورت لاک پشتی ( سانتی متری ) حرکت کنیم. کمی گاز به صورت ثابت (طوری که قطع نشود) کلاج را آرام آرام بالا می آوریم. تا کجا بالا بیاوریم؟ پاسخ این است که تا نقطه یک حرکت، کلاج را بالا می آوریم طوری که سرعت حرکت اتومبیل با سرعت اتومبیل ما با سرعت لاک پشتی با هم یکی بوده و به صورت سانتیمتری باشد زمانی که حس کردیم سرعت ما از سرعت لاک پشت بیشتر شده بدون اینکه گاز را قطع کنیم کلاج را مجددا باید تا نقطه صفر پایین ببریم وقتی کلاج را تا نقطه صفر پایین ببریم کلاج در این حالت باعث تقریبا ایست اتومبیل میشود لذا گاز باید ثابت باشد و کلاج بین نقطه صفر و نقطه یک حرکت جا به جا شود به این حرکت کردن که به کنترل شدید کلاج همراه است حرکت به صورت لاک پشتی یا سانتیمتری می گوییم چرا که سرعت ما از سرعت لاک پشت تجاوز نمی کند و این بیانگر اوج کنترل کلاج است در حرکت لاک پشتی ما با نقطه 2و3 کلاج هیچ کاری نداریم و بعد از اتمام حرکت لاک پشتی اگر نیاز شد کلاج را بالا می آوریم و حرکت عادی انجام می دهیم.

لازم به ذکر است برای انجام حرکت لاک پشتی در جایی که حالت سرازیری دارد باید اولا کلاج را تا نقطه صفر پایین ببریم ثانیا گاز را قطع می کنیم و به وسیله ترمز سرعت را کنترل می نماییم باید حرکت اتومبیل به صورت لاک پشتی را به کمک ترمز انجام داد در اینجا کنترل کننده اصلی ترمز می باشد.

موارد استفاده از حرکت لاک پشتی:
خروج از پارک
بردن اتومبیل در پارک کردن آن در داخل حیاط یا پارکینگ
دور یک و دو فرمان

پارک دوبل به طور کلی هر جا نیاز باشد حرکت اتومبیل به صورت بسیار کند و سانتیمتری باشد باید از حرکت لاک پشتی استفاده شود در ضمن در این گونه موقعیتها اگر سرعت بیشتر شود دقت ما کمتر می شود و احتمال تصادف و بر خورد وجود دارد بنابراین حتما بایستی از حرکت لاک پشتی استفاده کرد .

حرکت لاک پشتی در دنده عقب
در دنده عقب نیز باید گاز ثابت باشد و کلاج بین نقطه صفر و یک حرکت جابجا شود و همان حالت رو به جلو انجام می شود یعنی کنترل حرکت و سرعت اتومبیل کنترل به وسیله کنترل کلاج در نقطه صفر و یک حرکت می باشد.