قلق گیری کلاج

آموزش نکات رانندگی،راهنمای تصویری رانندگی برای مبتدی ها،آموزش آنلاین رانندگی و آیین نامه،آموزش رانندگی عملی برای یادگیری بهتر،آموزش گام به گام رانندگی،آموزش رانندگی از صفر،آموزش رانندگی ابتدایی،آموزش رانندگی برای مبتدیان، آموزش رانندگی پارک دوبل


یک راننده باهوش در حرکت اول یاید سعی کند که نقطه یک کلاج را پیدا کند و یکدفعه و ناگهانی کلاج را بالا نیاورد . پیدا کردن مقداری فاصله بین نقطه صفر کلاج تا نقطه یک حرکت را قلق گیری کلاج می گوییم. هر اتومبیلی را که برای اولین بار بخواهیم حرکت بدهیم باید کلاج آن را قلق گیری کنیم.

 تعویض دنده های مستقیم (دنده کشی) و معکوس
به عمل اضافه کردن دنده . دنده کشی می گوییم . و به عمل کم کردن دنده معکوس می گوییم.

 انتقال دنده از 1 به 2
دنده یک دنده ای است قدرتی و فقط جهت حرکت کردن اتومبیل از حالت توقف می باشد و اگر فضای جلوی اتومبیل باز باشد و هیچ مانعی وجود نداشته باشد باید سریعا گاز و دنده یک را پر کرده و وارد دنده 2 شویم .

نحوه اجرا: برای این که متوجه شویم که گاز دنده 1 پر شده است یا نه مبنای ما دور موتور می باشد در کفی برای تعویض دنده های مستقیم دور موتور باید حداقل از 2000 رد شود و حد اکثر به 2500 برسد ولی در سربالایی ها دور موتور باید حداقل از 2500 رد شود و حداکثر به 3000 برسد .

پس از اینکه گاز دنده 1 پر شد ( دور موتور از 2000 رد شد ) در یک واحد زمانی گاز را قطع کرده و بلافاصله کلاج را تا انتها می گیریم بعد دسته دنده را از 1 به 2 منتقل می کنیم سپس کلاج را رها کرده و به نرمی گاز می دهیم .

توضیح اینکه: چون در هنگام تعویض دنده از 1 به 2 اتومبیل ما حرکت دارد دیگر نیازی به نگه داشتن کلاج در نقطه حرکت نیست و به همان آرامی که کلاج را گرفتیم به همان آرامی آن را رها می کنیم .

معکوس
به عمل کم کردن دنده معکوس می گوییم.

معکوس از 2 به دنده 1
هرگاه بنا به هر علتی سرعت ما در سربالایی آنقدر کم شود که به زیر 10 کیلومتر ( که به آن محوطه ایست می گوییم ) برسد بایستی دنده را از 2 به دنده 1 منتقل کنیم که به آن معکوس از دنده 2 به 1 می گوییم.

نحوه اجرا: فرض کنید با دنده 2 در حال حرکت هستیم و به دست اندازی رسیدیم . نیش ترمز گرفتیم تا بتوانیم با شتاب کمتری از روی دست انداز رد شویم. طبیعی است که سرعت ما کم می شود و به محوطه ایست یا زیر 10 کیلومتری می رسد .

حال که می‌خواهیم حرکت کنیم می بینیم دنده 2 دیگر توان کشیدن اتومبیل در این سرعت کم را ندارد بنابراین گاز را قطع کنیم و همان لحظه کلاج را تا آخر می گیریم بعد دسته دنده را از دنده 2 به دنده 1 منتقل می کنیم و سپس اگر محوطه جلوی اتومبیل ما باز بود و مانعی وجود نداشت مجددا گاز دنده یک را پر کرده و وارد دنده 2 می شویم .

توضیح اینکه در حرکتهای معابر شهری ما شاید بارها مجبور شویم که دنده کشی از یک به دو و معکوس از دو به یک را انجام بدهیم و این یک امر طبیعی در رانندگی بشمار می آید مخصوصا در راه بندان ها.


صکآدرات،استفاده از ترمز،استفاده از کلاچ،حرکت لاک پشتی،تعویض دنده،پارک 30 سانت،دنده عقب،گردش و فاصله ها،دور زدن پارک دوبل،پارک در سه حرکت،خروج از پارک،توقف در سطح شیب دار
دنده کشی از دنده 2 به دنده 3
چنانچه فضای جلوی اتومبیل ما به حدی باز شود که حداقل 500 متر جلوتر از اتومبیل ما هیچ محوطه خطر و مانع ساکنی نباشد می توانیم گاز دنده 2 را پر کرده ( دور موتور در کفی حداقل از 2000 رد شود و حداکثر به 2500 برسد و در سر بالایی دور موتور حداقل به 2500 و حد اکثر به 3000 برسد ) و در یک واحد زمانی گاز را قطع و کلاج را تا انتها می گیریم سپس دسته دنده را به 3 منتقل کرده کلاج را به آرامی رها کرده و به نرمی گاز را شروع می کنیم ( درست همانند دنده 2 ).

معکوس از دنده 3 به 2
هرگاه بنا به هر دلیلی ( سربالایی و یا به خاطر ترمز ما ) سرعت اتومبیل به زیر 30 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کرده بایستی دنده را از 3 به 2 منتقل می کنیم و سپس به نرمی کلاج را رها کرده و به آرامی گاز را شروع کنیم به کل این اعمال دنده کشی و معکوس م بگوییم.

تقویت تمرکز گرفتن فرمان با دست چپ
این کار به این شکل انجام می شود دست راست روی دنده به صورت ثابت و دسته دنده را بگیرد و دست چپ به تنهایی روی فرمان کار کنترل فرمان را انجام بدهد این تمرین 2 فایده دارد:

اینکه دست راست جای دنده ها را یاد بگیرد.
اینکه دست چپ یاد می گیرد که هنگام تعویض دنده به وسیله دست راست چگونه فرمان را کنترل کند.

موارد استفاده دنده سنگین
هر جا که برای به حرکت در آوردن اتومبیل به قدرت زیاد نیاز باشد مانند شروع حرکت از حالت ساکن و سربالایی های تند از دنده سنگین استفاده می کنیم . در سرازیری های تند ( به دلیل اینکه نمی خواهیم سرعت اتومبیل ما در سرازیری زیاد شود ) جهت کاهش استفاده از ترمز و نیز کنترل بهتر فرمان کنترل سرعت از دنده سنگین استفاده می کنیم به همین دلیل است که اصطلاحا می‌گوید به هر دنده ای که سر بالایی را رفته ای باید سرازیری را همان دنده پایین بیایید.

دنده سبک
در اتومبیلهای سواری به دنده های 3، 4 و 5 به دلیل اینکه از سرعت بالایی برخوردار هستند دنده های سرعتی و یا دنده های سبک می گویند.